idea   regulamin
Szukaj sprzętu:  
 
Wszystkie
Korpusy
Obiektywy
Lampy błyskowe i akcesoria
Windery i baterry packi
Konwertery
Filtry
Mieszki i pierścienie redukcyjne
Statywy
Pozostałe
Wszystko do makrofotografii

 
Artykuły
Dokumentacje techniczne
Ciekawe linki

 
 Artykuł: Asahi Pentax Super A, lider lat 80-tych
Dodano: 2006-11-29, 18:05:56
       Super A to z pewnością jedna z najbardziej udanych lustrzanek analogowych Pentaxa. Produkowany niespełna trzy lata aparat szybko stał się rozpoznawalny w środowiskach pasjonatów fotografii, zarówno tych amatorskich jak i bardziej profesjonalnych. Stworzony został w czasach, gdy nowe technologie pozwoliły na masową produkcję tanich aparatów z tworzywa sztucznego. Jest ewenementem w swojej klasie, wystarczy go porównać z A3, który mimo, iż technicznie nie jest najgorszy, był chyba początkiem drogi ku upadkowi firmy. Firmy, która z tak dużym doświadczeniem i pozycją na rynku dała się ponieść trendom, produkcji tanich, plastikowych lustrzanek. Zamiast trzymać linię wdała się w konkury z linią Canona: T70, T50 itp.


       Super A jest ewenementem w swojej klasie. Łączy nowoczesne osiągnięcia techniczne z klasycznym wyglądem i porządnym wykonaniem. Wystarczy wziąć go do ręki by szybko ocenić, iż ma się do czynienia z solidną i nietuzinkową lustrzanką. W aparacie pociąga przede wszystkim zwartość metalowej budowy, klasyczny wygląd i oczywiście połączenie klasyki z nowoczesnymi rozwiązaniami. Energii zwartej bryle dodaje wyświetlacz ciekłokrystaliczny i poprawiona obudowa wizjera i zabudowane pokrętło ustawienia czułości filmu i korekcji ekspozycji oraz idealnie dopasowana dźwignia naciągu filmu. Nie bez znaczenia jest czarny kolor, który do tej pory kojarzył się nieodzownie z seriami limitowanymi dostępnymi w wyższych cenach no i oczywiście z LX-em. Panel nastaw elektroniki (dwa przyciski) na górnej pokrywie niemalże żywcem przeniesiony z ME Super tutaj nabrał nowego wymiaru i ergonomii, wydaje się być stworzony dla tej właśnie lustrzanki. Kolejne agresywne elementy w linii aparatu to przebudowany tył aparatu z nową formą ramki na opisy filmu, mały zwarty grip i nowy elektroniczny samowyzwalacz, który współgra z dźwignią podglądu głębi ostrości i standardowo niżej położoną dźwignią zwalniania bagnetu. Na wspomnianą wcześniej zwartość bryły wpływa skrócenie koperty i podniesienie obudowy wizjera.


       Wnętrze aparatu to już jak na tamte czasy większy High-Tech tamtych czasów. Automatyka błysku z TTL-em, lepsza, lepiej sterowana elektroniczna migawka bez czasów manualnych, dwa ciekłokrystaliczne wyświetlacze z dodatkowymi informacjami o korekcji ekspozycji i gotowości lampy podświetlane światłem zewnętrznym lub diodą LED. Sednem sprawy jest oczywiście powód oznaczenia aparatu znaczkiem A, czyli automatyka przesłony. Ta właśnie automatyka przyczyniła się do ponadczasowości lustrzanki. Obiektywy, które wtedy pojawiły się na półkach sklepów (SMC-A) cieszą się nieustającym uznaniem i popularnością do dzisiaj. Stały się nawet szczególnie poszukiwane po upowszechnieniu lustrzanek cyfrowych. Zarówno obiektywy jak i lampy produkowane równocześnie z serią A idealnie współpracują z Ist D i Ist Ds-em.



       Przyglądając się dokładniej innowacji Asahi doskonale ocenił potrzeby, gusty i oczekiwania klientów i stworzył niepowtarzalną lustrzankę. Zaprojektował i wyprodukował lustrzankę, która połączyła klasyczny wygląd poprzednich aparatów i zamknęła w sobie nowoczesne elementy wyposażenia dając użytkownikowi wszystko, co tylko zechce: podgląd głębi ostrości, program automatyczny, preselekcji przysłony, preselekcji czasu i automatyczny. Do pełni profesjonalizmu brakuje już chyba tylko wstępnie podnoszonego lustra gdyż Asahi pomyślał nawet o transporcie filmu. Standardowo oczywiście realizowany jest manualny transport filmu. Super A jednak możliwość podłączenia profesjonalnego Motor Drive A połączonego z Batery Pack A, który połączony z aparatem realizuje wiele funkcji i przede wszystkim wygląda. Idealnie dopasowany motor do body, w metalowej obudowie naprawdę robi wrażenie.


       Na zakończenie należy podkreślić, iż Super A jest naprawdę udaną konstrukcją i trudno znaleźć jakiekolwiek wady lub niedociągnięcia, do których można by się doczepiać. Myślę, że bez wątpienia wygrywa z większością swoich konkurentów, a już na głowę bije cieszącego się nieuzasadnionym uznaniem wśród canon-owców A1, który jest tak chwalony a nawet nie może zaoferować swojemu właścicielowi programu manualnego. Dla mnie opisywane body ma szczególne znaczenie. Mogę chyba śmiało powiedzieć, iż ten aparat wskazał mi właściwy kierunek w mojej fotograficznej pasji. Do dzisiaj pamiętam mój pierwszy kontakt z Super A. Miałem wtedy mojego pierwszego Pentaxa MZ-50 ze standardowym kiepskim obiektywem, nie byłem z niego zadowolony i tym bardziej zacząłem polować na nowy-stary aparat. Dzisiaj w swojej kolekcji posiadam piękny model w idealnym stanie. Na pewno nigdy się go nie pozbędę!!!




 PENTAX SUPER A / SUPER PROGRAM

Mocowanie obiektywu: KA standardowy bagnet PENTAX K z dodatkowym stykami informacyjnym preselekcji przysłony A
Obudowa: Metalowa czarny korpus Super A produkowany na rynek europejski oraz srebrno-czarny korpus SuperProgram skierowany na rynek amerykański
Migawka: Metalowa o przebiegu pionowym z czasami od B, 15s-1/2000 i synchronizacją błysku X=1/125 - 15s oraz B sterowana elektronicznie bez czasów mechanicznych,
Pomiar światła: Centralnie ważony - C (GPD) zakresem pomiaru 1-19EV
Automatyka błysku: TTL, P współpraca z dedykowanymi lampami pentax, S błysk wyzwalany przez gorącą stopkę lub wężyk
Korekcja ekspozycji: 1/4x, 1/2x, 2x, 4x korekcja o +/-2EV z krokiem o 0,5EV
Zakres ISO filmów: 6-3200 -ustawiany manualnie
Dostępne tryby ekspozycji: Av -automatyka czasu przy manualnej przysłonie obiektywu
M - ustawienia manulane z wskazaniem światłomierza atyka czasu przy manualnej przysłonie obiektywu
Pv - automatyka przysłony
P - automatyczny czas migawki i automatyczna przysłona
Wizjer: Sygnalizacja ustawień ekspozycji w dwóch wyświetlaczach LCD, standardowe centralne pole ostrości
Obejmuje 0.82 x [92%] obrazu. Dodatkowa opcja podświetlania wyświetlaczy LCD.
Samowyzwalacz: 12s -elektroniczny z sygnalizacją dświękową i świetlną diodą LED
Przesów filmu: Manualny, możliwość podpięcia Windera ME II motora Motor Drive A + Battery Pack A oraz nieoryginalne windery zgodne z serią M
Zasilanie: 2 baterie guzikowe L1154,A76,SR44,L54 łacznie 3V, lub Battery Pack A
Masa / wymiary: 490g / 131mm x 86.5mm x 47.5mm
Podgląd głębi ostrości: TAK uruchamiany mechanicznie
Okres produkcji: od 1983 do 1985 roku
Dostępność: Korpus stosunkowo często spotykany i bez większych problemów mozna go nabyć na giełdach fotograficznych lub aukcjach internetowych. Wynika to przedewszystkim z faktu iż w okresie produkcji Firma Pentax zajmowała chyba najwyższą pozycję na rynku europejskim w całej swojej historii. Trudno jednak spotkać aparat w naprawde dobrym stanie wizualnym i technicznym.


Opinie użytkowników: (Ogólna ocena: 5.00, Ilość opinii : 1 )
Autor: Paweł, ocena: Nie mam zdania ( 2007-01-17, 12:13:36 )
Muszę przyznać ze ciekawy artykuł. Pozdrawiam
Autor: , ocena: 5, bardzo mi się podoba ( 2008-01-04, 20:56:38 )
Nie mam dużego doświadczenia.Miałem Canon a-1,AE-1Program,Yashicę FR 1,FX3 200 i OlympusaOM 1 ale Pentax Super A odpowiada mi najbardziej.Jest świetny i basta.
Dodaj swoją opinię:
Autor: ocena:    
Wszystkie opinie muszą uzyskać akceptację moderatora. Przeczytaj regulamin dodawania opinii, aby wiedzieć jakie treści nie mogą być zamieszczane w opiniach.
© KJO Korzystanie ze strony oznacza ackeptację regulaminu. wstecz góra